طراحی گرافیک و اهمیت آن

 

طراحی گرافیک نقش مهمی در فضای رقابتی تجارت امروز دارد. کسب و کارها برای تولید محتوای اثرگذار گرافیکی که شامل بروشور، کارت ویزیت، وب سایت، جزوات، سربرگ ها و … به طراحان گرافیک نیاز دارند.

لوگویی ساده و به یادماندنی نیاز اولیه هر شرکت برای ایجاد برندی شناخته شده است. همچنین استفاده از طراحی گرافیکی برای ساختن صفحات شبکه‌های اجتماعی و اپ های موبایل منحصر به فرد ضروری است. طراحی گرافیکی به عنصری اساسی در تجارت هم به شکل فیزیکی و هم به شکل مجازی تبدیل شده است.

یکی از دلایل استفاده روزافزون از طراحی گرافیکی نیاز به ارتباط موثر با مخاطبان است. ورود مشتریان و مخاطبان بیشتر به بازار، رقابت برای جذب آنان را سنگین تر کرده است. برای باقیماندن در رقابت استفاده از طراحی گرافیکی برای جلب مشتریان احتمالی ضروری است و کارآفرینان نیازی روزافزون به ارتباط گیری با مخاطب هدف از طریق طراحی گرافیکی احساس می‌کنند.

 

طراحی گرافیک چیست؟

کلمه گرافیک در عبارت طراحی گرافیک به معنی عنصری تصویری است که مناسب و صحیح باشد. کلمه طراحی در این عبارت به معنی رساندن پیام مورد نظر به روشی حرفه‌ای و هنرمندانه است. هدف طراحی گرافیکی، تولید محتوای تصویری برای مخاطب هدف است. عبارت طراحی گرافیک همچنین به معنی ارتباط تصویری و طراحی این ارتباط است.

 

فرآیند خلاقانه تولید محتوای گرافیکی باید شامل طراح گرافیک و کارفرما شود. برای ایجاد محتوای گرافیکی به یادماندنی، طراح از هنرهای تجسمی مختلف، مهارت‌های تایپوگرافی، ویرایش عکس و تکنیک های پوسته سازی (layout) استفاده می‌کند. کنار هم قراردادن عناصر مختلف طراحی بستگی به قالب محتوا اعم از پوستر، لوگو، بسته‌بندی، وب سایت و … دارد.

طراحان امروزی از نرم‌افزارهای مختلفی اعم از Adobe Illustrator، CorelDraw، Adobe InDesign، QuarkXPress و بسیاری نرم افزار دیگر استفاده می‌کنند. عرصه وسیع طراحی گرافیک عموما شامل پرینت، وب و نمایش است. بخش پرینت شامل لوگو، عناصر گرافیکی و طرح‌ها، پوسته‌ها و بسته‌بندی است. بخش وب شامل وب سایت و برنامه‌نویسی و بخش نمایش شامل انیمیشن و عناصر گرافیکی فیلم است.

طراحی گرافیک، ابزاری اساسی است که ارتباط موثر با مخاطب را ممکن می‌سازد و پیام را به نحوی صمیمانه در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. به عبارت دیگر طراحی گرافیکی هنری است که هدفی مشخص دارد. برای رسیدن به این هدف طراحان گرافیک از عکس، نوشته و نمادها استفاده می‌کنند. طراحان گرافیک متخصصینی هستند که به روش‌های جذب، تعامل و سرگرم کردن مخاطب با استفاده از عناصر تصویری مسلط هستند. آن‌ها برای رساندن پیام فناوری و هنر را ترکیب می‌کنند.

 

فواید طراحی گرافیک

۱. افزایش فروش

محتوای گرافیکی که با دقت طراحی شود می‌تواند فروش را افزایش دهد. مردم از طراحی گرافیکی منحصر به فرد و با کیفیت این پیام را دریافت خواهند کرد که شرکت استفاده کننده از این طراحی، محصولات و خدماتی یکتا و با کیفیت ارائه می‌دهد. داشتن طرح های گرافیکی موثر در لوگو، کارت ویزیت و دیگر قالب ها چنین پیامی را به ناخودآگاه مخاطب خواهد رساند که به نزدیکی بیشتر مخاطبان به کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

اثرگذاری طراحی گرافیک مخاطبان را به مشتریانی وفادار تبدیل خواهد کرد، چرا که تبلیغات محتوای گرافیک در معرفی شرکت به عنوان برندی قابل اطمینان بسیار موثر است.

۲. شناخته کردن نام شرکت

طراحان گرافیک در معرفی کردن شرکت در صنعت مربوطه بسیار موثر هستند. مشاهده مداوم لوگویی جذاب مخاطبان را متوجه شرکت دارنده آن لوگو خواهد کرد. تبلیغات گرافیکی دیگری مانند وب سایت ها و کارت های ویزیت که مداوم در دید مخاطبان هستند نام برند را مستمرا به یاد مخاطب آورده و باعث شناخته شدن نام شرکت می‌شوند.

کسب و کارهای کوچک معمولا بودجه بازاریابی چندانی ندارند و با دشواری در شناخته کردن نام شرکت مواجه هستند. طراحی لوگو، کارت ویزیت و دیگر محتوای بازاریابی گرافیکی منحصر به فرد می‌تواند به سرعت توجه مخاطبان را جلب کرده و نام برند را در بین آنان شناخته شده کند‌.

۳. ایجاد حس اعتماد در مخاطب

طراحی گرافیکی ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد حس اعتماد است. لوگو یا هر طرح گرافیکی دیگر در صورت داشتن ظرافت و زیبایی به مخاطبان حس اعتماد خواهد داد. در نتیجه آن‌ها به محصولات و خدمات شرکت اعتماد بیشتری خواهند داشت. همچنین در دراز مدت طراحی جذاب به تبدیل مخاطبان به مشتریانی وفادار کمک خواهد کرد.

شرکت‌ها با استفاده از طراحی گرافیک می‌توانند محصولات خود را در نظر مخاطب جلوه دهند. در کمپین های تبلیغاتی که برای معرفی محصولات جدید اجرا می‌شود استفاده از طراحی گرافیکی برای دادن ظاهری موجه و زیبا به محصول ضروری است.

۴. رساندن پیام برند با طراحی گرافیک

طراحی گرافیک ابزاری کارآمد برای رساندن پیام برند به مخاطب هدف است. طراح حرفه‌ای ابتدا بر روی پیام برند تمرکز می‌کند، سپس از نوشتارها و رنگ‌های مخصوصی برای برانگیختن حس هدف پیام در مخاطب استفاده می‌کند. این احساس تبدیل به پیام برند برای مشتریان احتمالی می‌شود. برای مثال لوگوی مک دونالد از رنگ های زرد و قرمز استفاده می‌کند. این رنگ‌ها اشتیاق و هیجان نسل جوان که مخاطب اصلی این برند فست فود است را به همراه حس اجتماعی شدن بر می‌انگیزند.

۵. متحد کردن کارمندان

یک شرکت معمولا کارکنان زیادی دارد که البته این کارکنان باید هدف یکتایی داشته باشند که طراحی گرافیک به آن کمک می‌کند. کارکنان در محیط کار با صفحات وب، انتشارات، یونیفرم، لوگو، بروشور و دیگر عناصر گرافیکی شرکت احاطه می‌شوند که به آن‌ها هویتی مشترک داده و برای هدفی واحد متحد می‌کند.

۶. تشویق به حرفه‌ای گری

بسیاری از شرکت‌ها در ایجاد حس رقابت و حرفه‌ای گری میان کارکنان خود مشکل دارند. طراحی گرافیک تاثیر درازمدتی بر مشتریان خواهد داشت. مثلا لوگویی که با دقت و ظرافت طراحی شده باشد بیانگر ارزش‌ها و جدی بودن شرکت خواهد بود. لوگویی که با دقت و فکر طراحی شود جدی و حرفه‌ای بودن شرکت در ذهن مخاطب را موجب خواهد شد که در رشد و توسعه کسب و کار بسیار موثر است.

۷. قدرت متقاعد کردن

یکی از فواید طراحی گرافیکی متقاعد کردن مخاطب به در نظرگرفتن برند است. مثلا بروشوری که با دقت طراحی شود توانایی برقراری ارتباط بین مخاطب و برند را دارد.

۸. جذاب تر کردن محتوا با طراحی گرافیک

طراح گرافیک حرفه‌ای توانایی جذاب کردن محتوا برای جلب نظر مخاطب را خواهد داشت. طراح با استفاده از نوشتارها و انتخاب رنگ‌ها و تصاویر مناسب محتوا را جذاب خواهد کرد.